Miesiąc dumy osób autystycznych
Kwiecień jest miesiącem dumy osób autystycznych. To czas zrozumienia i akceptacji. W tym miesiącu młodzież naszej szkoły, należąca dumnie do spektrum autyzmu po raz pierwszy zabrała głos. Stworzyła cykl plakatów, gdzie zostało poruszone sedno sprawy. Ich celem jest nauka oraz obalenie mitów krążących wokół spektrum autyzmu. To ich głos. Odważny, pełen nadziei na zmianę w podejściu do osób neuroróżnorodnych. Już niedługo plakaty zostaną wystawione na głównym holu.
Zuzanna Thomas
Kinga Hajduczenia
Julianna Dondziło
Feliks Gruszewski
Kaja Kolesińska
Kinga Romanowska
i
Anna Adamska
CZYM JEST STIMING?
Stimowanie lub fidgetowanie jest formą samoregulacji. Pomaga ono w zmniejszeniu stresu zwiększeniu koncentracji czy zniwelowaniu nudy. Jest również formą wyrażania uczuć i emocji. Stimować można przy użyciu każdego zmysłu.
Przykładami stimowania są:
- używanie zabawek takich jak pop-it czy tangle;
- bawienie się przedmiotami, np. klikanie długopisem;
- bujanie się na boki, machanie rękami, machanie głową, tańczenie;
- śpiewanie, nucenie, powtarzanie na głos jakiegoś słowa czy dźwięku.
I wiele, wiele więcej! Każda osoba autystyczna ma swoje ulubione, unikalne stimy. Istnieją także autodestrukcyjne stimy, które wynikają najczęściej z braku wiedzy o zdrowych stimach i nagromadzonej energii, której osoba autystyczna potrzebuje dać upust. Stimy autodestrukcyjne powinny być zastępowane tymi, które nie wyrządzają krzywdy.
Do autodestrukcyjnych stimów zalicza się:
- uderzanie siebie;
- gryzienie wewnętrznej strony policzków;
- uderzanie głową o ścianę czy inną twardą powierzchnię;
- ciąganie/wyrywanie włosów;
- nadmierne wyciskanie pryszczy.
Stimowanie jest dla każdego, jednak najczęściej można je zaobserwować u osób autystycznych oraz u osób z ADHD.
CZYM JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA?
Integracja sensoryczna występuje u każdego człowieka - odpowiada za prawidłowe odbieranie oraz interpretowanie bodźców. Działająca właściwie pozwala na odróżnienie bodźców ważnych od mniej istotnych jak i pozwala adekwatnie na nie reagować. Osoby ze spektrum mogą mieć zaburzoną integracje sensoryczną, czego wynikiem będą nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna oraz trudności w rozróżnianiu na jakim bodźcu mamy się skupić w danej sytuacji (przykład: słuchać osoby nauczycielskiej czy hałasu za oknem).
Nadwrażliwość i niedowrażliwość obejmuje wszystkie zmysły:
- SMAK- same food- preferencja pewnych tekstur nad innymi;
- WZROK - nietolerancja mocnego światła, trudność w patrzeniu na coś (powierzchnię, ubranie) jeżeli jest bogate w skomplikowane wzory;
- WĘCH - pewne zapachy są nie do zniesienia, czucie zapachów, których nikt inny nie czuje;
- DOTYK - nietolerancja bycia dotykanym przez innych, nadwrażliwość na nieprzyjemne tekstury ubrań;
- SŁUCH - irytacja, ból spowodowany głośnymi dźwiękami, potrzeba odcięcia się od wszystkich dźwięków dookoła;
- RÓWNOWAGA - trudność w utrzymywaniu równowagi, trudność w siedzeniu/chodzeniu prosto;